Vytrvalosť - tajomstvo úspechu

11.10.2017

   Asi každý, ktorý sa rozhodol podnikať, túži byť úspešný a ako už hovorí názov článku vytrvalosť je jedným z tajomstviev úspechu. Veľakrát som sa dokonca stretol s názorom, že vytrvalosť je tou najdôležitejšou ingredienciou potrebnou k úspechu.

   Jedným z dôvodom prečo je tomu tak je skutočnosť, že vytvrvalosť je dôležitá práve v situáciách, keď sa nám niečo v podnikaní nedarí, sme pod väčšim stresom a naša psychika natom nemusí byť najlepšie a práve také situácie sú často dôvodom kedy to veľa podnikateľov vzdá. S nepriaznivými okolnosťami sa stretáva pri podnikaní či už začiatočník alebo dlhoročný podnikateľ.

   A tu je niekoľko rád čo nám pomôže aj za nepriaznivých okolností vytrvať v podnikaní:

1) "nauč sa prijímať rany" - to, že pri podnikaní sa často stane niečo negatívne s čím sme nepočítali je prirodzený jav. Ak by bolo podnikanie jednoduché, tak by bol podniateľom každý.:) Môžeme mať akokoľvek perfektný plán, realita môže byť iná. Ak sa veci nevyvíjajú podľa našich predstáv, treba ich prehodnotiť, zohľadniť všetky faktory vrátane tých, s ktorými sme pôvodne nerátali a prispôsobiť stratégie podnikania novým skutočnostiam. Ak chce byť podnikateľ úspešný, musí byť schopný prispôsobiť sa meniacim sa skutočnostiam, hlavne keď žijeme v dobe kedy sa veci okolo nás menia oveľa rýchlejšie ako v minulosti. Len to, že veci nejdú podľa našich predstáv, nie je dôvod na rezignáciu a vzdanie sa. Vzniknuté problémy, ktoré nám spôsobujú vrásky na čele, môžeme považovať za nové výzvy, ktoré sa v našom podnikaní objavili, ktoré nám môžu ukázať nové perspektívy v našom podnikaní.

Tí, ktorí dosiahnu úspech zdieľajú rovnaký názor a to, že je lepšie padnúť ako sa vzdať a skončiť.


2) "dôveruj si, maj veci pod kontrolou" - práve v krízových situáciách sa často vynárajú pochybnosti ako "nezvládneš to", "toto je na teba už príliš". Práve vtedy si musíme uvedomiť, že aby sme sa vôbec do nejakej krízovej situácie dostali, tak sme museli už niečím prejsť, niečo dokázať a práve naše skúsenosti s dosiahnutím už niektorých našich cieľov nám pomôžu s prekonaním pochybností a prinavrátením sebadôvery, ktorá by mohla otrasená. Ak by sme neboli schopní násť oporné body v našom živote, nechajme sa inšpirovať inými, nie sme prví ani poslední, ktorí prechádzajú krízovým odbobím, je veľa úspešných podnikateľov, ktorí boli v podobnej situácii a prekonali ju. Príkladov z reálneho života je nespočene veľa, napríklad dnes svetoznáma spoločnosť Google. V roku 1999 sa snažili Larry Page a Sergey Brin nájsť investora pre svoju myšlienku "search-engine" spoločnosti po celom Silicon Valley až napokon A. Bechtolsheim im vypísal šek na $100 000. Google bolo v roku 1999 až na siedmej priečke na "search-engine" trhu, s podielom iba 7,8 %. Trvalo im roky zakým sa stali takou dominantnou spoločnosťou akou sú dnes. Rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými podnikateľmi nie je v tom, že žeby tí úspešní nikdy nepadli, nezažili krach, ale v tom, že tí úspešní vždy stali a našli cestu k úspechu.

"Som presvedčený, že asi polovica toho čo odlišuje úspečných podnikateľov od tých neúspešných je vytrvalosť. Je to veľmi ťažké, venujete podnikaniu tak veľa svojho života a niekedy sa vyskytnú ťažké momenty kedy väčšina ľudí to vzdá. A ja ich zato nekritizujem, je to skutočne ťažké."                             Steve Jobs (v jednom z inteview)


3) "uvedom si prečo podnikáš" - v nepriaznivých situáciách kedy sme náchylní sa vzdať je veľmi dôležité si pripomenúť prečo vlastne podnikáme. Každodennou rutinou sa môže stať, že časom nato zabudneme, ale treba si uvedomiť, že to čo nás motivovalo k podnikaniu muselo byť silným faktorom. Samozrejme časom sa dôvod prečo vlastne podnikáme môže meniť, to však nič nemení na fakte, že nejaký dôvod každý asi máme a je jedno či už je to dôvod zabezpečiť rodinu, vybudovať niečo, alebo stať sa bohatým prípadne byť najlepší v určitej oblasti. Známy rakúsky psychiater Viktor Frankl napísal, že ak človek pozná dôvod svojej existencie, tak je schopný zniesť pre ten dôvod hocičo (V. Frankl vychádzal z Nietzcheho myšlienky). Viktor Frankl dospel k uvedenému tvrdeniu potom ako prežil koncentračné tábory cez 2 sv. vojnu, oto cennejšie je jeho vyjadrenie. Jeho slová platia aj vo svete podnikania.

         Ten pozná "prečo", zniesie hocičo. (V. Frankl)